شط إسكندرية

يهتم بصيد الهواة وادوات الصيد وانواع الاسماك وطرق واوقات الصيد المختلفة

البوابةالرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جالمجموعاتبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

السكوت من دهب .....حدث بالفعل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: السكوت من دهب .....حدث بالفعل   الجمعة فبراير 22, 2008 2:50 am

هذا الموقف حدث بالفعل ...وربنا ستر والحمد لله ...وأحداث الحكاية تبدأ عندما قررنا أنا ومنجاوي ( صديق عمري ) نطلع رحلة صيد مع الحاج مصطفى والى وهو من أشهر صيادي الثغر في صيد التسقيط وبالفعل تم حجز مكانين في المكركب وكان يوم سبت ( إجازتي انا ومنجاوي ) وكان البحر نافخ حبتين .....وحنا عند السقالة طلب منا الحاج مصطفي سرعة النزول إلى المركب بالتوالي حتى لا تتعرض المركب للتخبيط في السقالة ، وبالفعل تم تنفيذ ما طلب وابتدى النزول ....أول واحد نزل ....تاني واحد نزل ....تالت واحد نزل بس ساب التلاجة بتاعته على البروة ( مقدمة المركب ) رابع واحد كان أنا ...أول ما نزلت لاقيت التلاجة أمامي وقفت علشان أنزلها في المركب علشان أعرف انزل في هذه اللحظة كان الحاج على يس بيزل للمركب ففوجئ بي أمامه ....فاختل توازنه ...وسقط في البحر وسط زهول الموجودين ، وتم إخراجه من البحر بس بعد ما كل ما يملك من عدة ومفاتيح وموبايل كل ده ضاع في البحر ..... فطلب بعض الموجودين إلغاء الرحلة ......بينما أصر الحاج علي يس على استمرار الرحلة ...وبالفعل مشينا بالمركب واستبدل الحاج علي ملابسه بملابس من عند الحاج مصطفى لغاية ما هدومه نشفت ....وحنا في السكة قال الحاج علي : أنا مش عارف إيه اللى حصل ومش عارف أنا وقت ازاي ...أنا كان فيه حد واقف أدامي وأنا بنزل .......طبعا أنا ما فتحتش بقي بكلمة واحدة وكأن الكلام مش بيتقال أمامي من أصله .......بعد فترة يرجع الحاج علي يس ويكرر نفس الكلام ....وأنا ساكت سكوت أبو الهول ( لاني لو صرحت بما حدث لم أكن أضمن عواقب الأمور ) لأننا كنا جدد في المركب وما فيش حد يعرفنا ........وعدى الموقف ومرت شهور وتوطدت الصداقة بيننا وأصبحنا لا نفترق في أي رحلة صيد طويلة أو قصيرة .......وتكرر نفس الموقف مع الحاج عبد الوهاب عندما كان واقف على البريوة يسلم دفتر التعليم لحرس الحدود ليراجع أسماء الموجودين على المركب ....ففوجئنا بمركب صيد كبير( بلانص) يسير جنبنا بقوة مما جعل المركب تهتز بقوة .....ويسقط الحاج عبد الوهاب في البحر ويصارع الأمواج حتى نجح فى الإمساك بالسلم الموجود في المركب ......ويتكرر نفس السيناريو من خلع الملابس وتنشيفها واستبدالها واستمرار الرحلة ......لكن فاللحظة دي ضميري كان صاحي وبيلعب .. .فقررت الاعتراف للحاج علي يس بما حدث له يوم ما وقع .....فقلت له ..عارف يا حاج علي مين اللي كان واقف أدامك يوم ما وقعت في البحر ......فقالي دأنا حتجن واعرف مين اللي وقعني ..فقلت له بكل شجاعة اللي كان واقف امامك كان....كان.....كان ....أأأأأأنا ....فقالي والضحكة تملا وجهه هو انت يابن ال......
ومن ساعتها عرفت فعلا أن السكوت من دهب ........وصارت الصداقة بيننا أكثر من الأول منذ هذا اليوم ....وكل أبطال هذه القصة من أعضاء فريق صيادين على ما تفرج
الحاج علي يس بطل القصة الأولى
[img][/img][img][/img]

عدل سابقا من قبل حسام الصياد في الإثنين فبراير 25, 2008 5:25 pm عدل 1 مرات
tamed1960

مُساهمةموضوع: رد: السكوت من دهب .....حدث بالفعل   الجمعة فبراير 22, 2008 2:28 pm

مبروك عليك الاشراف

ومبرك لك اول موضوع معنا
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: السكوت من دهب .....حدث بالفعل   الجمعة فبراير 22, 2008 2:59 pm

tamed1960 ..الله يبارك فيك ..ومشكور جدا على التهنئة الرقيقية ...بس مش صحيح السكوت من ذهب Very Happy
ashraf-bakr

مُساهمةموضوع: رد: السكوت من دهب .....حدث بالفعل   الجمعة فبراير 22, 2008 6:40 pm

الف مبروك استاذ حسام
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: السكوت من دهب .....حدث بالفعل   السبت فبراير 23, 2008 1:07 pm

ashraf-bakr
الله يبارك فيك ...شكرا جزيلا
toka

مُساهمةموضوع: رد: السكوت من دهب .....حدث بالفعل   السبت فبراير 23, 2008 2:00 pm

هههههههههه
حلوة
الفلم دة انا شفته قبل كدة
والدي صياد قديم اتعلمت الصيد علي يديه

حصل معاة نفس الموضوع
بس هو اللي كان ورا
ورجع البيت مذكوم وبردان
واسبوع في السرير نزلة برد
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: السكوت من دهب .....حدث بالفعل   الإثنين فبراير 25, 2008 5:43 pm

toka

الف حمد لله على سلامة الوالد ..مع إنها متاخرة حبتين ،،المهم ..والحمد لله انها جت على زكام وبرد .. Laughing

السكوت من دهب .....حدث بالفعل
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1